Een nieuwe naam voor Fikkie - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Annemieke Heide - WaarBenJij.nu Een nieuwe naam voor Fikkie - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Annemieke Heide - WaarBenJij.nu

Een nieuwe naam voor Fikkie

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

24 Oktober 2009 | Roemenië, Reghin

Zaterdagochtend, nu 14 dagen geleden, deed ik mijn gordijnen open en zag tot mijn verbazing twee honden in mijn tuin lopen. Zonder enige aarzeling deed ik de voordeur open en joeg ze weg. Wat moesten die (sorry voor het woord) "rotbeesten" in mijn tuin. Zelf ben ik niet echt een hondenliefhebster en helemaal niet als ze ongevraagd je tuin komen ruineren. Maar de honden lieten zich niet zomaar wegjagen en een ervan kwam de dagen die volgden regelmatig terug. Wat ik ook deed: "Ksst weg jij, erachteaan lopen, ze boos wegsturen", het hielp allemaal niets. Op een onbewaakt ongenblik zat het beest zelfs in huis in mijn voorraadkast waar het een zak lollies tevoorschijn had getoverd. Toen het die week 's avonds heel hard regende en waaide hoorde ik een raar geluid bij de voordeur. Eerst dacht ik nog dat het de struiken waren die heel hard heen en weer gingen maar niet veel later bleek dat de hond zich in de doos met oud papier had genesteld, wat een hoop gekraak veroorzaakte. Hoewel ik die avond wel zes keer op het raam heb gebonsd om het beest weg te jagen lag hij de volgende ochtend nog lekker warm te slapen in de doos met oud paier.
Zes dagen later vroeg ik een van mijn zigeunercollega's (die ervaring heeft met honden) hoe ik het beest uit mijn tuin kreeg. Hij keek het beest aan, dat al dartelend voor mijn voeten stond, en zei: Deze krijg je niet meer weg, hij blijft. Een waakhond zou op zich niet verkeerd zijn, maar dit bange beest (oren naar achteren, staart tussen de poten) was daar vast niet toe in staat. Ik besloot het maar even aan te zien en gaf de hong wat restjes oud brood. Tot mijn verbazing begon ze nog dezelfde avond te blaffen voor vreemden aan de poort en om een lang verhaal kort te maken: ze woont hier nu. Niet in huis, maar buiten waar ze slaapt in een kartonnen doos met dekentje.
Telkens als ik het huis verlaat rent ze achter de auto aan tot ze niet meer kan. Kom ik weet thuis dan wordt ik uitgebreid besprongen door een dolle hond die blij is dat ik weer terug ben. Helaas ben ik nog niet op en top hondenvriend en vind het soms wel lastig dat ze steeds voor mijn voeten loopt. We moeten nog wel een beetje aan elkaar wennen denk ik.
Ondertussen ben ik nog op zoek naar een kat want de muizen vreten aan al mijn etenswaren. Zelfs mijn favorite chocola, gekregen van mijn oma, is aan alle kanten door de muizen aangevreten. Muizenvallen, lijm, en geluidsignalen ... het helpt allmaal niets helaas. Ik wordt zelfs 's nachts wakker omdat ze letterlijk rond mijn bed rondhollen. Laatst ballanceerde er een op de rand van de prullenmand en doordat ik het licht aan deed viel hij er in. Dus snel een deksel van een schoenendoos gepakt, deze op de prullenmand gedaan en het geheel buiten gezet. En dat om 3 uur 's nachts. Het is hier dus echt een beestenboel.
Voor de echte dierenvrienden onder jullie: Ik ben nog op zoek naar een leuke naam voor de hond. Dus heb je een idee: mail het me dan.

  • 25 Oktober 2009 - 11:05

    Madelon:

    Ze heeft wel een heel lief kopje Miek!!!
    Toch leuk dat ze bij je wil wonen?

  • 25 Oktober 2009 - 18:25

    Ellen:

    Aaaaaaahhhhhhhhhhh, wat lief!!! Maar ik moest wel erg lachen om je verhaal. Tja, wat doe je dan he? Het lijkt erop alsof deze hond zichzelf een baasje heeft uitgekozen. En inderdaad, een waakhond kan geen kwaad. Hij ziet er ook nog best aardig uit. Een naam, tja, als het een mannetje was zou ik zeggen boris ;)

  • 26 Oktober 2009 - 09:55

    Tineke:

    Hahaha, zo te horen zijn jullie voor elkaar bestemd ;p. Wat dacht je van Bink ms gaat ie ooit zn naam eer aan doen... Het is wel een schattige hond moet ik zeggen, leuke kop zit erop!

  • 27 Oktober 2009 - 08:05

    Janneke:

    Succes met al je 'vee' Misschien kun je de hond leren om muizen te verjagen?? En wat de naam betreft, zou Bo iets zijn, kort maar krachtig en zelfs in't Roemeens uit te spreken.
    Greets, Janneke

  • 28 Oktober 2009 - 17:52

    Marja:

    Lieve Annemieke,
    Wat een leuk koppie heeft je hondje, jammer dat hij niet op muizen jaagt. Ik hoop dat je plaag een beetje over gaat. Misschien is muizengif (niet echt aardig) wat, want het worden er steeds meer en met de winter op komst komen ze ook nog eens naar binnen! Een naam voor je hondje: Spetter of Kanjer, maar dat is denk niet zo handig in het roemeens! Is je been alweer aan de beterende hand? Groetjes en liefs, Marja en co

  • 31 Oktober 2009 - 04:16

    Tiny Botter:

    Hallo Annemiek,

    Wat heb je al weer veel meegemaakt ,ik heb vanavond je avonturen weer eens gelezen,meisje wat doe je veel en wat ben je flink.je moet goed met tegenslagen om kunnen gaan!
    Heb vorige week je jongste zusje en man en kids ontmoet bij je vader en Dijana in Hobbs ,we waren bij je vader uitgenodigd.
    Wat een gezellige meid en wat een plaatjes van kinderen hebben ze.
    Fijn dat jij nu ook gezelschap hebt,honden kunnen heel trouw zijn en je kan er de beste maatjes mee worden.
    Annemiek het allerbeste en ik hoor het allemaal wel weer.

  • 07 November 2009 - 11:23

    Saskia Hacquebord:

    Hey Anne,

    Ik dacht dat het al "brownie" was geworden??? :-P haha

  • 26 Mei 2019 - 15:48

    Els Le Duc.:

    Hallo.

    Ondanks dat je niet van dieren ( honden ) houd, zul je misschien wel gezien hebben dat er enorm veel dierenleed is in het mooie Roemenië.
    Alleen al 1,3 miljoen zwerfhonden in Roemenië. Wij hebben er 2 geadopteerd. Het zijn liefste en dankbaarste honden die ik ooit gehad heb. Zorg goed voor je hondje, en je zult zien dat je er vanzelf van gaat houden!! En laat het aub niet in de steek. Kijk eens op facebook naar Neli Chirea in Calarasie. Roemenië. Groetjes. Els.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Hallo allemaal, Ik ben Annemieke van der Heide, 29 jaar, en vertrek begin mei 2008 voor een jaar naar Roemenie om daar te werken in een zigeunerproject. In het verleden ben ik al diverse keren in Roemenie geweest waar ik heb gewerkt met kinderen uit kindertehuizen. Van oktober tot en met december 2007 heb ik drie maanden gewerkt met zigeunerkinderen uit Tirgu Mures. Deze geweldige ervaring heeft mij doen besluiten hier in NL mijn baan op te zeggen en voor een jaar naar Roemenie te gaan. Wil je meer weten kijk dan verder op mijn site.

Actief sinds 30 Maart 2008
Verslag gelezen: 684
Totaal aantal bezoekers 112534

Voorgaande reizen:

08 Mei 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: